Bankbluffen mot äldre på Öland: ”Lägg på direkt”

ÖLAND
”Lägg på direkt.” Efter fem anmälningar om bedrägeriförsök mot äldre över telefon manar polisen till vaksamhet.
Foto: Michael Ståhl
”Lägg på direkt.” Efter fem anmälningar om bedrägeriförsök mot äldre över telefon manar polisen till vaksamhet.

Flera äldre personer i Borgholms kommun har den senaste tiden utsatts för bedrägeriförsök över telefon.

– Det ringde en kille och sa att något tagit ut 60 000 kronor från mitt konto, jag förstod på en gång att det var en bluff, säger en av de drabbade till Ölandsbladet.

Vid 17.50-tiden förra torsdagen ringde telefonen hemma hos Sven, 71.

I andra änden fanns en man som påstod sig ringa från Swedbanks huvudkontor och denne berättade att någon tagit ut 60 000 kronor från Svens konto och att de nu ville hjälpa Sven att få tillbaka pengarna.

– ”Oj, oj oj då! Och du ringer vid den här tiden och är så mån om kunderna”, svarade jag. Jag förstod på en gång att det var en bluff, berättar Sven som bestämde sig för att spela med i bedrägeriförsöket.

fakta

Tips för stoppa bedragarna

Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter, det vill säga användarnamn, koder eller lösenord, varken per telefon, mejl eller sms.

Logga aldrig någonsin in på ditt konto på någon annan persons begäran. Inte ens om samtalet ser ut att komma från banken eller polisen.

Lägg på luren om du misstänker att det är en bedragare.

Anmäl alltid till polisen om du varit eller tror dig ha varit utsatt för bedrägeriförsök

Oavsett vem som ringer eller vad samtalet gäller – lämna aldrig ut några uppgifter över huvud taget­ om din bankdosa.

Visa mer...

– Först sa jag att det är så många som tar ut från det där kontot och det var inget att bry sig om. Men han fortsatte prata och ville hjälpa och då frågade jag hur gör vi då då? Och fick till svar att jag skulle hämta min bankdosa.

Sven la ifrån sig luren ett tag och sade sedan att nu hade han dosan.

– Då ska du slå in din kod, sa killen och jag frågade varför. Annars kunde han inte föra över pengarna, svarade han.

Där och då avbröt Sven den omvända ”katt och råtta-leken”.

– Jag sa att jag gillade hans trevliga röst och att jag spelat in den, ”det lät väldigt bra”. Då la han på direkt, säger Sven och kluckar förtjust.

Kommunpolis Magnus Areskog räknar till fem anmälningar under förra veckan där alla berättar samma historia.

– Bedragarna vill att man ska hämta bankdosan, vilket man naturligtvis inte ska göra. De vill ju komma åt koden.

Vad ska man göra istället?

– Lägg på direkt, svarar Magnus Areskog och konstaterar att de fem anmälningarna har fler gemensamma nämnare än just tillvägagångssättet.

– Det är äldre som har fått samtalen, de är alla bosatta i Borgholm kommun och det är ett och samma telefonnummer som ringt dem. Men ingen av dem verkar ha gått på det.

– Den här typen av brott är nationellt uppmärksammade och sveper över riket. Nu verkar bedragarna ha kört en drive på Öland.

Även brotten som sådana utreds på nationell nivå.

På Öland Banks hemsida varnas för ”falska samtal”:

”Bedragare ringer och påstår att de är från banken eller polisen. De vill komma åt koder från dosan eller att du loggar in med Mobilt BankID. Om du får den här typen av samtal: Lägg genast på. Har du lämnat ut koder, kort- eller kontouppgifter? Kontakta banken på telefon eller besök närmaste bankkontor”, sägs det på hemsidan.

Sven är ett fingerat namn.