Anna Barkevall ger ut bok om service

Böda Sand Artikeln publicerades
Anna Barkevall, vd för Böda Sand Beach Resort, har skrivit boken ”Handbok i bra service - eller konsten att leverera den perfekta semesterupplevelsen” som släpptes för försäljning i tisdags.
Foto: Karolina Sörman
Anna Barkevall, vd för Böda Sand Beach Resort, har skrivit boken ”Handbok i bra service - eller konsten att leverera den perfekta semesterupplevelsen” som släpptes för försäljning i tisdags.

– Den handlar om vad service är och innehåller en konkret verktygslåda med fjorton olika verktyg för att ge god service, säger Anna Barkevall, vd för Böda Sand, om sin bok ”Handbok i bra service - eller konsten att leverera den perfekta semesterupplevelsen”.

Den rykande färska boken släpptes för försäljning i tisdags men var klar i början av juni då den delades ut till alla som i år har gått den för året helt nya Böda Sand Academy, en introduktionsutbildning för dem som ska jobba på Böda Sand Beach Resort.

Idén till boken har vuxit fram under de senaste åren och för två år sedan skrev Anna Barkevall ner innehållet till den.

– Det finns så mycket vi lär ut varje år och det är många som vill ta del av det, vi har utbildat tvåhundra personer om året i tio år och är också i mån av tid ute och föreläser på andra håll i landet, så vi tyckte att det var dags att skriva ner det och dela med oss av våra tankar och erfarenheter, säger Anna.

Hon tycker att det saknades en enkel handbok inom ämnet service och att den här boken passar för alla som arbetar med bemötande på något sätt.

– På Böda Sand har vi förmånen att jobba med de yngsta arbetarna och då har vi ett ansvar att lära ut rätt och ge en bra utbildning, då måste det också vara enkelt att ta till sig, säger Anna.

När hon hade skrivit manuset till boken skickade hon det därför till sina guddöttrar för granskning och bedömning om det passade även den unga målgruppen.

– De är millenniebarn så de är i rätt ålder och de hade en del synpunkter på saker som kunde ändras, säger Anna.

Efter ändringar och kontakt med en illustratör gick boken till tryck och i början av sommaren var den klar. Man hittar den på bokhandlar på internet och på Böda Sand förstås. Och när Anna med kollegor åker ut och utbildar inom service kommer boken att följa med.

– Vi får mycket förfrågningar och vi åker ut så mycket vi hinner och håller föreläsningar om vårt sätt att jobba med service, säger hon och tillägger att redan nu har folk och företag hört av sig och visat intresse för boken.

Det viktigaste när man jobbar med service tycker hon är att ta reda på vad ens företag har för servicelöfte till sina kunder och bestämma hur man ska leva upp till det. Att behandla alla kunder med respekt och på samma sätt är också viktigt.

– Det värsta man kan göra är att säga ”jag vet inte” och stå med händerna i byxfickorna eller telefonen i handen. Hos oss säger vi att man alltid ska komma ihåg våra värdeord: ”aktiv, närvarande, med hjärtat”. Dem kan man luta sig mot och utgå ifrån, säger hon.

Hon poängterar att boken ”Handbok i bra service - eller konsten att leverera den perfekta semesterupplevelsen” inte på något sätt är vetenskaplig utan helt och hållet byggd på erfarenheter, dels från hennes många år på Böda Sand, hennes tidigare fem år inom rese- och flygbranschen, säsongsjobb och eget turistande.

– Men man behöver inte vara på semester för att uppleva fantastisk service, den kan man uppleva i sin lokala butik eller liknande som man möter i sin vardag. Och de gånger man får god service minns man, liksom de gånger man får dålig service.

”Handbok i bra service - eller konsten att leverera den perfekta semesterupplevelsen” är enligt författaren Anna Barkevall en enkel och konkret handbok i vad service är och har fjorton handfasta verktyg för att ge god service.
”Handbok i bra service - eller konsten att leverera den perfekta semesterupplevelsen” är enligt författaren Anna Barkevall en enkel och konkret handbok i vad service är och har fjorton handfasta verktyg för att ge god service.

På frågan om hon själv har någon förebild när det gäller service svarar hon först att hon har många men säger sedan Petter Stordalen, vd och grundare av Nordic Choice Hotels.

– Sedan har jag massor av små servicehjältar i vardagen, i den egna verksamheten, som jag ser ger jättebra service. De blir också förebilder, framför allt unga människor som vill mycket och växer, säger Anna.