Annons
Nyheter

PRV ser hinder för registrering av ”Sveriges Guldkant”

Nyheter • Publicerad 18 oktober 2006

ÖLAND

Att sätta guldkant på tillvaron är ej helt enkelt – i synnerhet inte om det rör sig om en varumärkesskyddad slogan.

Annons

I våras lämnade en reklambyrå på västkusten in en ansökan till Patent- och registreringsverket, PRV, med Ölands Turists nya slogan ”Sveriges Guldkant”. Trots att det nu gått över ett halvår är ansökan fortfarande under handläggning. Problemet? Man kan inte utan vidare få varumärkesskydd för ett märke som är förväxlingsbart med ett annat registrerat varumärke eller firma, påpekar PRV.

MÅNGA ”GULDKANTER”...

För det är onekligen många som tycker det verkar vara en god idé att sätta guldkant på tillvaron, eller åtminstone försöka göra det genom att använda sig av det gyllene ordet.

Enligt PRV är Ölands Guldkant förväxlingsbart med följande: Guldkanten Handelsbolag, Annie Lena Christina Gustafsson med firma Guldkanten, Guldkant Vin & Mat AB, Jan Allan Ivarsson med firma Guld Kanten Produkter & Tjänster samt det mycket snarlika Jan Allan Ivarsson med firma Guldkanten Produkter.

Om den sökande inhämtar ett skriftligt medgivande från innehavarna av ovanstående firmor eller begränsar sitt område så att det inte omfattar samma eller liknande varor/tjänster som det förväxlingsbara märket, kan dock PRV ta under övervägande att hindret ändå skall anses vara undanröjt, påpekar verkets handläggare.

Men även om de andra guldkantade firmorna lämnar sitt medgivande och inte har sin verksamhet inom samma område som Ölands Turist, återstår ett litet dilemma. Vem har egentligen äganderätten till varumärket? På ansökan står nämligen reklambyrån som ägare – inte Ölands Turist.

Ärendet är (som sagt) ännu inte avgjort, men enligt PRV anses den som lämnat in ansökan som ägare, om inte den sökande tydligt anger att det görs för kunds räkning och anger sig själv som ombud.

...VARAV TVÅ PÅ ÖLAND

Som om det inte vore nog med besvärligheterna handläggs just nu ännu en öländsk guldkant inkommen på självaste Victoriadagen: ”Öland – Sveriges Guldkant”. Här står dock Ölands Turist som sökande, utan några mellanhänder.

PRV ser, inte oväntat, även hinder för denna ansökan. ”Ert märke är förväxlingsbart med den svenska varumärkesansökan ... Sveriges Guldkant”, konstaterar handläggaren (vilken opraktiskt nog inte är samma person som handlägger den andra guldkanten).

Annons

Så nu återstår att se om Ölands Turist skall få lov att sätta guldkant på den öländska tillvaron. Man har ännu inte lyckats nå ett samförstånd med reklambyrån, som anser sig ha ensamrätt till ”Sveriges Guldkant” – trots att byrån, enligt vad Ölandsbladet erfar, fått betalt av Ölands Turist efter avslutat arbete.

Och hur härligt Öland än må vara, är väl ändå två guldkanter på ön en för mycket, åtminstone om man skall följa varumärkeslagen.

FOTNOT: Turistchef Gustaf Öholm medger att ”guldkanten” stött på patrull, men vill i övrigt inte uttala sig ”innan projektet landat”.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons