Annons

Om Cementa dör måste Cementahamnen transplanteras!

Egentligen hörs det ju på namnet vad Degerhamn har som kan bli viktigt för framtiden.
Publicerad 18 december 2018
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Hamnen.

Cementas hamn i Degerhamn är idag Öland enda riktiga djuphamn. Ja, frånsett de dagar på året då det inte blåser i Grankullavik.

Annons

Men Cementahamnen är både större och säkrare, egentligen det enda riktiga alternativet för bilfärjor, lastfartyg och militärbåtar av volym, den dagen Ölandsbron inte kan användas.

Bara det är en anledning att slå vakt om hamnen i Degerhamn den dagen Cementa slår igen fabriken, vilket väl med största sannolikhet blir valborgsmässoafton 2019. Allt annat känns som ett spel för galleriet.

Vet att flera Cementa-medarbetare ser hamnen som något att bygga vidare kring, när det inte längre går att stämpla in på fabriken. Fick höra det när jag sprang på Johan Persson, som på ett sätt symboliserar komplexiteten i nedläggningen. Han är uppväxt på orten, är en kugge i räddningstjänsten och har, så vitt jag vet, jobbat större delen av sitt liv på Cementa.

Av de 75 anställda bara just vid fabriken så har 51 Mörbylånga som hemkommun. Enligt platschefen Jörgen Staflund är det som om 500 arbetstillfällen skulle försvinna i Kalmar, men motsvarande mått.

Just Cementas hamn är något som det borde tittas närmare på. Om det nu ska tillsättas ”styrgrupper”, ”få fart på södra Öland” eller ”rädda jobben”, så borde hamnen i Degerhamn hamna högt upp på prioriteringslistorna!

Här torde det finnas möjligheter att söka projekteringspengar. Ingångsvägarna är hur många som helst - arbetsmarknadsstöd efter nedläggning, glesbygdsstöd, miljötänk och företagsutveckling, och så vidare...

I princip alla transporter till och från Öland sker idag med lastbilar. Det är en transportform som inte direkt prioriterats på riksplanet de senaste mandatperioderna.

Öland ligger vid E4:an. I alla fall när det gäller sjöfartsled. Vi är omgivna av vatten, har hela Östersjön runt omkring oss men idag sker inte några transporter till och från Öland med fartyg.

Att transportera med fartyg är billigt, i alla fall förhållandevis och framför allt längre sträckor. Miljöaspekten kan också räknas in.

Fartyg kan ta stora volymer, vilket i och för sig ur öländskt perspektiv inte enbart är av godo då våra företag oftast är småskalig.

Annons

Jag skulle vilja se en utredning om hur transporter kunde samordnas till och från ön, hur öländska lastbilsföretag skulle kunna påverkas och användas i transportledet på ön.

Min bild är att en levande hamn också skulle kunna sprida liv över hela Öland. Cementas hamn skulle kunna transplanteras och ge hopp åt andra, den dagen då Cementa dör.

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons