Nu måste bussbolag hålla vad de lovat i upphandlingar!

Ledare Artikeln publicerades

Sexåringen stod spänt och väntade på skolbussen inför sin allra första dag i skolan. Men skolbussen kom aldrig...

Det heter att man får räkna med ”inkörsproblem”. Att ”det tar tid” innan nya bussrutiner sitter.

Och jag säger bara - skitsnack!

Gör jag en upphandling som är värd hur många miljoner som helst så ska grejerna funka, särskilt första dagen! Med en sådan stor apparat kanske man till och med får ha någon form av back up för att kunna sätta in vid behov.

Klockan 8.10 ska skolbarnen sitta i skolbänkarna på Åkerboskolan och Slottsskolan. Det är som att göra en tidning. Vi kan tjafsa om vad vi ska göra, hur vi ska göra det och vem som ska göra vad. Men vi har en trycktid och då ska tidningen vara klar. Det finns ingenting att be för.

Att köra skolskjuts är både det svåraste och enklaste som finns. Det handlar om att på ett tryggt sätt få alla barn från kommunens alla kringelikrokar till skolan. Och det till klockan 8.10.

Det är svårbegripligt att inte Bergkvarabuss som genom lagen om kommunal upphandling vann skolskjutsarna provkört sina skolbussturer innan dagen d. Hur lång tid tar det att köra från punkt A till punkt B, via punkt C, D och F? Och det med skolbarn i beräkningarna?

Hur har underlaget från skolförvaltningen sett ut? Och hur är direktiven från utbildningsförvaltningen? Styrningen från kommunstyrelsen?

Vi anar att just skolskjutsfrågan är något som gnager kommunalrådet Ilko Corkovic. Han har klarat sig igenom mandatperioden hyggligt, utan större skandaler, men just skolskjutsfrågan är inget han vill ska dominera valdebatten under slutspurten.

Visserligen är kommunalrådet bunden av lagen om kommunal upphandling, alltså att lägsta bud tar hem jobbet. Vi har ölänningar som ror hem upphandlingar på fastlandet på det sättet.

Men den som ser sin sexåring med förväntan i blicken inför sin första skoldag och sedan den utlovade skolbussen inte ens dyker upp...sådant väcker reaktioner.

Och att hänvisa en 13-åring ta cykeln från Sättra till Gärdslösa för att ta någon busslinje som sedan inte går tillbaka på eftermiddagen, det blir inget bra. Kvar står en cykel i Gärdslösa som egentligen borde ha varit i Sättra morgonen därpå.

Det är lite som det nya skolskjutssystemet. Det går inte ihop sig.

Vi förväntar oss att Borgholms kommun snarast kräver av Bergkvarabuss att de uppfyller sin del av avtalet.