Annons

Bra att Ölandsbron hamnar i fokus

Vissa företeelser återkommer ständigt i nyhetsflödet. Ölandsbron är en sådan.
Publicerad 2 mars 2019
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Inom kort blir Ölandsbron och dess framtid föremål för debatt i riksdagen, i samband med en motion från liberalen Emma Carlsson Löfdahl.

Några beslut blir det inte nu, men det är bra att frågan hålls aktuell och levande.

Annons

1966 togs beslut om att Ölandsbron skulle byggas.

Men redan 1932 fanns de första konkreta förslagen och det visar att man måste börja arbeta tidigt med frågan.

Riksdagsman Fritz Börjesson (C) i Isgärde var drivande i frågan. Numera lär frågan om Ölandsbron inte dela partierna. Att inte ha en fast förbindelse mellan fastlandet och Öland vore otänkbart.

Men däremot måste man redan nu tänka framåt.

Var ska den nya bron byggas? Ska det vara i närheten av den nuvarande – eller ska man rentav placera bron på något ställe där sundet inte är så brett.

Är det ens möjligt med tanke på den infrastruktur som byggts upp i brons spår? Hur skulle det påverka pendlarna i Färjestaden om inte den nya bron placeras i närheten av dagens bro.

Man kan naturligtvis fantisera kring en tunnel också men om det ens är tekniskt och ekonomiskt möjligt vore det inte samma blickfång en bro.

Man kan naturligtvis fantisera om en framtid där våra bilar också kan fungera som svävare och där vi enkelt tar oss över vattenhinder som Kalmarsund utan att behöva fast mark under däcken. Men det som vi ser som vardag i science-fiction-filmer är väl ändå inte nära en verklighet.

Jämför hur bilarna såg ut när bron invigdes 1972 jämfört med hur de ser ut idag: det är på det stora hela taget ingen markant skillnad. Så varför skulle det vara totalt annorlunda om 50 år?

Att bygga en ny bro över Kalmarsund är en stor utgift. Beräkningar har gjorts på 3,5 miljarder. Men bron är en livsnödvändig livlina och därför är det viktigt att beslut om byggande inte dröjer allt för många år. Det lär ändå ta tid från beslut till att man tagit all nödvändig miljöhänsyn och gjort alla byggnadstekniska undersökningar och bygget kan komma igång. Man får ju också beräkna vad en ny bro skulle kosta kontra vad ständigt underhåll av Ölandsbron skulle kosta i exempelvis 50 år till.

Annons

Ska vi tro på en ny bro innan 2050? Riksdagsdebatten kan bli ett steg på den vägen.

Kenth JönssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons