Äntligen bro-reparationer som lyssnar till ölänningar

Ölandsbron Artikeln publicerades
Ölandsbladets pennledare
Ölandsbladets pennledare

Helvetet med bro-reparationerna tycks inte bli fullt så jäkligt som vi befarade.

Under måndagsmorgonen var det visserligen ingen normal autobahn på Ölandsbron. Striden av trafikanter framför allt mot Kalmarsidan från 06.30 och fram emot 08.00 var ström.

Men enligt projektledningen för Ölandsbron renoveringar den här gången så flöt ändå trafiken utan stillastående köer, varför också förseningen över bron för morgontrafikanterna bara blev fyra minuter.

Och fyra minuters mertid kan vi faktiskt leva med, eller hur?

Det är påfallande hur ölänningarnas intressen tagits på stort allvar den här gången. Det är till exempel en stor skillnad från 2013 där ölänningarna inför dessa reparationer möttes av ett ”man får väl skylla sig själv om man valt att bosätta sig på en ö”.

Sammanfattningsvis blev det kaos 2013. Dåvarande landshövdingen Stefan Carlsson fick till sist rycka ut och agera någon slags krissamordnare. Smidigheten vid överfarten i samband med reparationerna blev då bättre, men tänk om man tänkt efter redan före!

Att kunna läsa trafiken på Ölandsbron kräver ingen kärnfysik. Det finns få trafikströmningar som är så lättlästa och väldokumenterade som den över Ölandsbron.

Två grundläggande ting skapar förutsättningar för att reparationsarbeten ska funka och minskar riskerna för trafikstök:

1) Låt en ölänning få bli projektchef.

2) Ta extra hänsyn till pendeltrafiken.

Trafikverkets nya projektledare den är gången Är ölänning. Johan Wesley vet vad det innebär att sitta i köer på bron och oroa sig för att hinna till jobb, matcher och dagis. Det ska faktiskt inte underskattas!

Och att skapa filer bara för busstrafik är riktigt bra. KLT som får mycket skit av oss ölänningar har förberett med extrabussar och gratis busskort för dem som bor kring brofäste är bra inte bara för stunden utan kanske också kan skapa nya rutiner för framtiden.

Reparationsarbetet den här gången kommer att pågå över 2019 och kosta 126 miljoner kronor. Vi ölänningar framställs ibland som gnälliga för att vi inte förstår att bron måste repareras. Det gör vi. Varje dag så trafikeras Ölandsbron av 19 000 fordon, sommartid är snittet närmare 26 000.

Ölandsbron är något som vi ölänningar lever med. Och vad är det för äktenskap om vi inte säger vad vi tycker?