Kultur o nöje

Drottningen om livet bakom kassan

Kultur o nöje Artikeln publicerades
Erika Petersson är 24 år och uppvuxen i Borgholm. Upplevelserna i boken kommer från hennes tid i en av Ölands matbutiker. 2 bilder
Foto:Galago
Erika Petersson är 24 år och uppvuxen i Borgholm. Upplevelserna i boken kommer från hennes tid i en av Ölands matbutiker.

Öländska Erika Petersson har länge twittrat om sina upplevelser som butiksanställd. Nu kommer reflektionerna i bokform. En bok som lockar till skratt men också lyfter allvaret i branschen.

Drottningen i kassan

Erika Petersson (Galago)

Är det något alla kan känna igen sig i så är det att vara kund i en matbutik. Vi plockar våra varor, betalar och frågar personalen om något vi undrar över. Kanske skojar vi till det i kassan och säger att kassörskan gärna får kvittot.

Vi har nog också åsikter om hur personalen gör sitt jobb, men funderar sällan på hur personalen upplever oss. Hur är det att sitta i kassan när femtielfte kunden kommer och drar samma skämt om kvittot?

24-åriga öländskan Erika Petersson är en av alla de butiksanställda som vi kunder möter dagligen. För några år sedan började hon dela sina intryck via twitterkontot @kassadrottning, som nu har 30 000 följare. Här ger hon en liten glimt av hur tankegångarna faktiskt går hos dem som jobbar i butik.

För Erika Petersson är troligtvis inte ensam om sina upplevelser, även om vissa situationer ändå måste vara rätt originella. Där finns till exempel den kvinnliga kunden som inte kan bestämma sig vilken leksak hon ska köpa till det lilla knyte hon bär på. När Erika erbjuder sig att hjälpa inser hon snabbt att det lilla knytet är en docka, som i kundens ögon är högst levande och ska fylla två år. Några sekunders tvekan uppstår innan Erika kommer fram till att det enda rätta är att hänga med och ge kunden det hon vill ha.

I boken varvas kortare inlägg med längre kapitel. Erika Petersson beskriver olika kundmöten, parallellt med mer övergripande reflektioner om serviceyrket.

Allra oftast är tonen humoristisk, men där finns också hårda inlägg som inte på något sätt går att skämta bort. Det handlar om grundläggande förutsättningar som Erika inte kan vara ensam om, nämligen situationen för de butiksanställda.

I ena stunden skäller en kund ut henne för något hon inte kan råda över. För nästa kund är hon i stället helt osynlig. På olika sätt berör hon den nedlåtande bild som många har av butiksanställda.

Hon lyfter också arbetsförhållandena, med en stor dos av ensamarbete och hög stressfaktor.

Ändå märks det att Erika Petersson trivs med sitt jobb. Kanske just därför kan hon också kritisera det, och det blir träffsäkert när läsaren kastas emellan komiska situationer och syrliga kommentarer.

Språket är väldigt direkt, inte alltid enligt skolboken men det ger en känsla av att det här sker just nu och därför behöver det inte någon vidare redigering.

Oavsett om läsaren känner igen sig i kundernas bemötande eller inte, så är en sak säker. Efter att ha läst Erika Peterssons bok går du definitivt in i en butik med helt nya ögon.