Vit jul - kampanjen som växer och tar nya grepp

Öland Artikeln publicerades
Inom ramen för Vit jul arrangeras aktiviteter för barn och ungdomar i hela landet, för att det ska finnas något att göra och någonstans att gå. Vit jul-aktiviteterna ska fungera som stärkande andningshål för barn och unga.
Foto:pressbild
Inom ramen för Vit jul arrangeras aktiviteter för barn och ungdomar i hela landet, för att det ska finnas något att göra och någonstans att gå. Vit jul-aktiviteterna ska fungera som stärkande andningshål för barn och unga.

Vit jul-kampanjen är till för att hjälpa barn att få “fina julminnen med trygga och nyktra vuxna... för alla barn har rätt till härliga julminnen.”

Kampanjen började 2007 och har sedan dess vuxit och blivit välkänd för många.

Med aktiviteter under jullovet, på så lokal nivå som möjligt, vill IOGT-NTO genom kampanjen Vit jul ge barn något att göra och någonstans att gå även under lovet, när fritidsgårdar och liknande kanske håller stängt. Vit jul-aktiviteterna ska fungera som stärkande andningshål för barn och unga och på sin hemsida skriver man:.

“När samhället stänger ned, när lamporna på fritidsgården släcks och när vaktmästaren låser porten till skolan och går på julledighet – då finns vi där. Och gör julen till barnens. Vi ordnar hundratals aktiviteter runt om i landet för de barn som inte har någonstans att ta vägen.

Och de är tyvärr många. Fyra till fem barn i varje skolklass lever i familjer där en eller två föräldrar har ett riskfyllt drickande. Många av dessa känner oro, inte glädje, när jullovet närmar sig.”

Parallellt med aktiviteterna bedrivs ett omfattande påverkansarbete för att allt fler ska få upp ögonen för problemet med alkohol under julhelgen och istället hjälpa till att skapa fina julminnen för barnen.

– Kampanjen har vuxit och många fler känner till den nu, det är många andra som anammar den och den sprider sig utanför våra gränser, det är bra för det är många barn som far väldigt illa, säger Viveka Aldebert, ordförande i IOGT-NTO’s Kalmardistrikt.

Hon berättar att aktiviteterna ser olika ut mellan olika samhällen men att det till exempel kan vara julbrunch på julafton, grötfest, julfest eller julbio. En del av dem är mer riktade till enbart barnen och en del till hela familjen.

– Det är olika beroende på behov och möjligheter men människor har blivit mer generösa och tar sig tid att göra något med och för dem som inte kan fira jul, säger Viveka.

Även andra organisationer gör arrangemang för att ge barn och ungdomar en vit jul.

På kampanjens hemsida kan man se vilka aktiviteter som arrangeras och det tillkommer nya under kampanjperioden. Där finns också en webbutik där överskottet går till aktiviteterna för barn och ungdomar i hela landet. I år tog man i webbutiken ett nytt grepp och införde “vit fredag” när de flesta andra affärer hade “black friday”. Vit jul höjde då istället alla priserna på sina produkter med hundra kronor, för att kunna hjälpa mer och samtidigt påminna om vad som är viktigt.

– Det är Vit jul-kampanjens replik mot köp- och julhetsen, säger Viveka.

I år har man inom ramen för kampanjen även gått ut och frågat barn hur de uppfattar vuxnas drickande och gjort en liten film om det, som visas på hemsidan.

“Under alla år som IOGT-NTO-rörelsen arbetat med Vit jul-kampanjen har samma motargument dykt upp; ”Barnen märker inte om jag dricker några glas till maten”” skriver man i ett pressmeddelande och förklarar att de därför har frågat barnen själva.

– Jag tror att det är ett bra sätt för barns reaktioner går ofta in i hjärtat på folk, säger Viveka.