Insändare: ”Volvo vill ta bort servicen utanför större städer!”

Insändare Artikeln publicerades
”Den goda servicen i Borgholm har tills nu varit en viktig anledning att välja en ny Volvo när det blivit dags att byta bil”.
Foto: Alice Scensson
”Den goda servicen i Borgholm har tills nu varit en viktig anledning att välja en ny Volvo när det blivit dags att byta bil”.

Volvoägare på norra Öland är nu mycket upprörda. Liljas i Borgholm ska stänga 20 december.

Familjen Lilja startade sin verksamhet just i Borgholm för snart 100 år sedan. Verkstaden har god beläggning och varje tekniker har många fasta kunder. Verkstadens mekaniker ger en fantastisk bra service och är måna om varje kund. Vi själva har med glädje låtit serva och (sällan tack vare servicen) låtit reparera våra volvobilar hos Liljas i Borgholm i 33 år.

Huvudanledningen till Liljas beslut om stängning visar sig vara Volvos orimligt stora krav på utformningen av certifierade verkstäder. Dessa krav kommer att medföra stängning av flera Volvoverkstäder i mindre städer.

Volvo-kunder på norra Öland kommer nu att hänvisas till Kalmar. Där är väntetiden redan idag 6 - 8 veckor. Avståndet från Borgholm till Kalmar är 40 km, från Byxelkrok på nordliga Öland 100 km. Det kommer så klart att bli mycket stora besvär för oss att få våra bilar servade i Kalmar. Den goda servicen i Borgholm har tills nu varit en viktig anledning att välja en ny Volvo när det blivit dags att byta bil.

Vi ber därför nu Volvo att snabbt införa en servicenivå under er tänkta ”Premiumklass” för oss som nöjer sig med hur det hittills har fungerat och därmed låta kunna verkstäder i mindre städer finnas kvar.

Om inte hoppas vi att våra duktiga tekniker här i Borgholm startar en egen verkstad som även i fortsättningen kan ta hand om våra bilar. Tills dess, ett stort tack till Birger, Ola, Yngve och alla andra på Liljas i Borgholm som har gjort ett fantastiskt bra jobb.

Anders Westerlund, Borgholm