Öppet brev till Kalmar Länstrafik (KLT)

Insändare Artikeln publicerades
”Tror ni att någon från de norra eller östra kommundelarna ska kunna uppskatta er kollektivtrafik när ni bara gör det svårare och svårare att åka just kollektivt?” skriver insändarskribenterna.
Foto: Arkiv
”Tror ni att någon från de norra eller östra kommundelarna ska kunna uppskatta er kollektivtrafik när ni bara gör det svårare och svårare att åka just kollektivt?” skriver insändarskribenterna.

Är man stor och stark måste man vara snäll. Vem minns inte det citatet från den gamla Alvedonreklamen?! Det är precis vad detta brev handlar om, fast inte Alvedon förstås utan er, KLT.

Ni som har monopol på resor med kollektivtrafik i Kalmar län är därmed en ganska stor aktör på marknaden. Med det följer också ett stort ansvar, för ni vet, är man stor och stark …

På er hemsida kan vi läsa “Vårt uppdrag är att erbjuda resor som underlättar och berikar människors liv och utvecklar vår region.”. Vi tolkar det bland annat som en väl fungerande kollektivtrafik som är tillgänglig för så många människor som möjligt. Och dessutom på ett smidigt sätt om det nu ska underlätta och berika. Men under en lång tid har vi sett hur kollektivtrafiken har försämrats i stora delar av Borgholms kommun.

Droppen kom härom kvällen, då en ungdom från norra Öland försökte boka resa med närtrafiken för att komma till sin fotbollsträning i Borgholm. Det hon och hennes mamma inte visste var att ni ändrat reglerna bara några dagar tidigare. Numera måste man boka senast kl 18 dagen innan om det gäller en vardag. Tidigare var det senast två timmar innan.

Just vid detta tillfälle visste de att två andra ungdomar redan hade bokat resa med närtrafiken, i god tid, så en taxi skulle det gå hur som helst. Ni hade bara behövt boka på en passagerare till. Men döm om deras förvåning när det var stört omöjligt (trots att denna åttapersoners-taxi sedan körde med TVÅ passagerare.)

När mamman förklarar att det handlade om en fotbollsträning i Borgholm, berättade om hur svårt det var att ta sig dit och hem och vädjade om ett undantag (då det ändå skulle gå en taxi) fick de svaret; “hon kan väl spela i en annan klubb”. Redan där var nivån för god service passerad för länge sedan.

Men det blev faktiskt värre. När de besvikna påpekade den försämrade servicen på norra Öland kom svaret “Det skulle ni ha tänkt på innan ni bosatte er på landsbygden”. Helt otroligt, man kan knappt tro att det är sant! På vilket annat företag skulle man få det svaret om man kontaktat kundtjänst?

Så KLT, här kommer själva budskapet.

● För det första. Se till att utbilda era medarbetare i god kundvård. För med den usla servicen som ni erbjuder på landsbygden kan de behöva all stöd och hjälp de kan få för att hantera besvikna (icke)resenärer. För det är ert ansvar. Era medarbetare sitter i skiten för att de utför sitt jobb.

● För det andra. Er vision “att bli Sveriges mest uppskattade kollektivtrafik!”. Hur går det med den? Tror ni att någon från de norra eller östra kommundelarna ska kunna uppskatta er kollektivtrafik när ni bara gör det svårare och svårare att åka just kollektivt? För det är snart näst intill omöjligt? Fast det är kanske ett medvetet val, om färre åker kan ni motivera fler neddragningar?

● För det tredje. Vi läser även på er hemsida att ni “har det övergripande ansvaret för att skapa en tillgänglig och bra kollektivtrafik i Kalmar län.” Men vad menar ni egentligen med Kalmar län? Städer och tätorter i Kalmar län? Eller där ni tjänar pengar i Kalmar län? För ni tycks i alla fall inte mena HELA Kalmar län.

● Slutligen. 2012 skedde en skatteväxling* och landstingsskatten höjdes två gånger med 41 respektive 25 öre. 100 miljoner kronor skulle nu göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och det skulle bli, citat “lättare för dig som ska arbetspendla eller studera vart du än tänker bo i länet.” Tycker ni själva att ni har lyckas med ert uppdrag att skapa en tillgänglig och bra kollektivtrafik? Om inte, vad har ni för förbättringsplaner för att även invånare på landsbygden ska kunna uppskatta er och känna att de har tillgång till Sveriges bästa kollektivtrafik?

Vi och många med oss ser fram mot era svar.

Vänliga hälsningar

Framtid Ölands, Moderaternas och Kristdemokraternas fullmäktigeledamöter

Torbjörn Johansson, Tomas Lind, Annette Hemlin (FÖL)

Carl Malgerud, Marcel van Luijn, Charlotte Håkansson van Luijn, Anders Nyholm,

Anna Victor Hiort, Lenamarie Wikström (M)

Marwin Johansson (KD)