Hur köerna på Ölandsbron är onödigt långa och ett Sverige i miniatyr

Insändare Artikeln publicerades
Insändarskribenten har synpunkter på hur trafiken flyter på Ölandsbron.
Foto: Peter Boström
Insändarskribenten har synpunkter på hur trafiken flyter på Ölandsbron.

Renoveringen av Ölandsbron verkar ge oss en unik möjlighet att se oss själva i spegeln:

Person A

Lägger sig i den högra filen så tidigt som möjligt, trots att det är flera hundra meter (och ibland kilometer) tills filerna går ihop. Detta verkar bero på:

1. att de känner ett social tryck att göra som alla andra

2. att de inte tror att de kommer bli insläppta senare (vilket är ganska sant)

3. att de tror att reglerna säger att man ska köra enkelfiligt så snart som möjligt (vilket inte är sant)

4. att de tror att kön då kommer gå snabbare för alla inblandade (vilket inte heller är sant)

Person B

Kör i högerfil men blockerar vänsterfil med halva bilen.

Person C

Låter det bildas ett stort avstånd framför den egna bilen.

Person D

Täpper till och släpper inte in bilar från vänsterfil när filerna går ihop. (det ironiska är att Person D ofta är samma person som Person A2)

Person E

Kör om alla andra i vänsterfil och växlar in så sent som möjligt. Detta kräver ett visst social mod eller dumhet. Bland dessa tycks finnas tre typer:

1. de som kör långsamt förbi alla andra och hoppas att det inte ska märkas (det märks)

2. de som även tutar på dem som försöker blockera vägen (då tutas det ännu mer tillbaka)

3. de som även vinkar till alla andra bilar som står stilla i högerfil att följa efter

De flesta i Sverige verkar styras av osynliga normer som varken kommer ur de regler vi har bestämt ska gälla (trafikregler i det här fallet), eller någon genomtänkt tanke.

Det borde ju vara självklart för alla att ett stort avstånd till bilen framför ökar både tiden och längden på kön för bakomvarande bilar, och att man inte ska ligga i två filer samtidigt. Men framför allt borde vi inte svänga in i en fil så tidigt.

Forskning visar att den totala kötiden för alla inblandade blir kortare om alla växlar ihop så sent som möjligt. Upp till 15 procents ökning av antal bilar som åker igenom ett vägarbete, och 50 procents minskning av köns längd. Detta tål att upprepas: om du växlar in så sent som möjligt så hjälper du alla andra. I USA kan man ibland se skylten "Use both lanes to the merge point.”, vilket är gåtfullt att man inte också sätter upp här. Skulle det inte gå att leda om trafiken till en tillfällig mittenfil istället för en högerfil innan vägarbetet? Då skulle ingen kunna lägga sig i “rätt fil” tidigt utan alla tvingas blixtlåsa så sent som möjligt. Det skulle spara tid, minska utsläpp och göra människor på bättre humör.

I brist på effektiva regler behöver vårt samhälle personer som vågar bryta osynliga och omotiverade sociala normer. Och då menar jag inte entreprenaden som sätter upp en egen hastighetsindikerare som visar rött vid 50 fast hastighetsbegränsningen är 70 - det skapar ännu mer förvirring. Nej jag menar att vi behöver bilisten som just nu kör om alla andra i vänsterfil, tutar hej vilt och vinkar åt alla andra att följa efter. Jag tror inte det har hänt än, men det kanske kommer.

Klas i Färjestaden