SKRIV UT
TEXTSTORLEK
Bilder
Läs mer
Inga länkade artikler
Länkar
Inga länkar
Filer
Sociala nätverk

KLT – vad är det som är fel?

Publicerad: 24 maj 2012

Hade Kalmar Läns Trafik (KLT) varit ett privat transportföretag, hade konkursen varit ett faktum för ett bra tag sedan. Efter felsatsningar, och dålig budgetdisciplin (räknefel på tiotals miljoner…) brukar det vanligtvis gå åt pipsvängen.



Men – och det här är ett stort MEN, ett privat företag hade aldrig drivit olönsamma busslinjer på sydöstra Öland.
Även om nu KLT har mer eller mindre obegränsade finansiella resurser (läs: skattepengar) att röra sig med, fordras det dock givetvis ändå att man håller minst lika god ordning på verksamheten som vore det ett vinstdrivande, privat bolag.
Uppenbarligen förhåller det sig inte så på KLT. Exempel på ännu olösta problem är inte få.
Ett i högen är det biljettsystem, som sorglustigt nog går under beteckningen FARA, inte håller måttet. Resande som självklart vill betala sina resor, kan inte göra rätt för sig, då systemet med alla dessa automater och, gud vet vad, inte fungerar tillfredsställande.
Problemet har varit känt under en längre tid. Några särskilda åtgärder har dock inte vidtagits för att komma till rätta med det eländet. Ja, det vill säga ansvariga politiker hoppas på kompensation från det bolag som installerat systemet. Det är knappast en proaktiv inställning.
Den röd-gröna majoriteten i landstingsstyrelsen, som efter årsskiftet agerar som ”moderbolagsstyrelse” har, för att uttrycka det försiktigt, inte precis handskats med problemen på ett föredömligt sätt.
I den allra närmaste KLT-historien kan vi notera att KLT:s kunder, medborgarna i länet, först tvingades betala 100 miljoner kronor för framtida satsningar på kollektivtrafiken. Pengar som i det närmaste ätits upp av plötsligt uppkomna ”felräkningar”.
Efter ett färskt beslut av den röd-gröna majoriteten i landstinget ska nu medborgarna ”kompenseras” genom höjda biljettpriser.
KLT:s trafikdirektör, Karl Johan Bodell, har i de här sammanhangen presenterat ett sparpaket där ökade intäkter parat med minskade kostnader ska spara in drygt 12 miljoner av ett förväntat underskott på 33 miljoner.
Man behöver inte heta Keynes, Friedman eller Sargent, för att förstå att det här inte fungerar särskilt strömlinjeformat.
Det yttersta ansvaret ligger på politikerna. KLT har en alldeles ny styrelse – trafikstyrelsen. Ordförande är Ulf Nilsson (S), som även var ordförande i den gamla KLT-styrelsen, och följaktligen varit med under en lång period av resan. Det kan kanske vara dags för en friskare fläkt på den positionen.
Vanligtvis brukar också en styrelse, vars ledamöter förhoppningsvis är intresserad av verksamheterna, även fundera över den högsta ledningens kompetens när saker och ting går snett. Är verkligen trafikdirektör Bodell rätt person för jobbet att få ordning på KLT?
Hursomhelst, som Livius mycket riktigt påpekade för 2 000 år sedan: periculum in mora, vilket uttyds ’FARA i dröjsmål’, eller agera nu…

***

Härförleden påpekade vi att beslutsfattarna i den norra ö-kommunen borde ägna Ölandsbladet särskilt stor uppmärksamhet under denna vecka. Detta, lätt kaxiga uttalande, gjorde vi i samband med att Ölandsbladet presenterade Borgholms bekymmersamma läge på de ekonomiska fronterna.
Ölandsbladet rapporterade snällt om ett antal politikers frustration över att (återigen) behöva tampas med illröda siffror.
Vi hade dock på känn att läget inte kunde vara så fruktansvärt illa. Hade politiker och andra inblandade glömt någon parameter i det ekonomiska pusslandet?
Jomenvisst – AFA-pengarna (överskott av de premier som landsting och kommuner betalat in för avtalsförsäkringar).
Enligt, som det brukar heta, välunderrättade källor, lär Borgholm kunna kvittera ut ungefär 800 kronor per invånare, cirka 8,5 miljoner, i en engångsutbetalning.
Denna oväntade lottovinst medför förstås inte att Borgholmspolitikerna kan gå på shopping-spree och strunta i den ekonomiska framtiden. Men livet blir åtminstone lite lättare – i år.

Kommentarer från Facebook

OBS: Alla kommentarer tillhandahålls av Facebook och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera har du tagit del av och godkänner våra regler som finns att läsa här

Mer från LEDARE
KULTUR/NÖJE

Mumintrollet med

vänner kom till Borgholm

Kan man bli annat än glad av Mumintrollet och hans vänner? Inte om du frågar den unga publik som gästade Folkets Hus i Borgholm i söndags eftermiddag. De fick en stunds söndagsmys med Muminensemblen.

KULTUR/NÖJE

Ulf Trotzig in memoriam på VIDA

Med vernissage idag lördag visar VIDA Museum verk av Ulf Trotzig, inte bara i den ”fasta” utställningen – som skiftar innehåll tre gånger om året -, utan även i Atriumrummet, Förrummet, Norra hallen och Caféet.

KULTUR/NÖJE

Jan Kerbosch siktar mot toppen

Jan Kerbosch är klar med sitt album ”Skugga” och nu väntar spelningar och promotionturnéer. Han ska kämpa för att slå igenom.
– Det blir en utmaning men jag gillar utmaningar, säger han.

KULTUR/NÖJE

Blå Kulan vårstartar med grafik

Vårens första utställning på Blå Kulan, galleri och silversmedja i Mörbylånga inleddes med vernissage i lördags, den 29 mars. Den första satsningen skedde på grafik.

KULTUR/NÖJE

Nostalgiskt på VIDA Museum

VIDA Museum och Konsthalls våruppvaknande sker i år i nostalgins tecken. I Konsthallen görs en resumé över tidigare utställningar med verk av dryga dussinet kvalitetskonstnärer under rubriken ”Nostalgi”. Och i Museibutiken visas verk av den i oktober 2013 avlidna skulptören och keramikern Hertha Hillfon.

KULTUR/NÖJE

Diggiloo längtar till sommaren

I sommar kommer Diggiloo återigen till Borgholm och just nu är artisterna i Dubai för att spåna idéer inför turnén. De blir allt från Bollywood till countrymusik.