Åsikter

En turistsommar att bygga vidare på

Åsikter Artikeln publicerades
Foto:Ölandsbladet

Må så vara att inte det varit sol alla dagar i juli: turistsommaren 2017 har varit en succé.

Ölandsbladets artikel i tisdagens tidning talade om succé på alla håll och kanter: fullbokade campingar, handlare som jublar och hamnkaptener som njuter.

Öland har blivit hett igen och det gäller att bygga vidare på det.

Det finns naturligtvis många orsaker till att Öland lockar så många turister.

Vi som bor här året runt vet ju varför Öland är så speciellt.

Om ni inte redan har gjort det, så lyssna på Ölandsbladets poddradio "Öländska sommarröster", som man hittar på www,olandsbladet.se.

Där kan man bland annat höra bonden Hanna Karlsson (årets ölänning 2016), fågelskådaren Donat Hullman och förre landshövdingen Stefan Carlsson berätta om sin kärlek till Öland.

Redan Linné skrev: "Ölands strand hade vi knappt rört, förrän vi märkte att, detta land var helt annorledes än de andre Sveriges provinser” och turistnäringen på Öland lanserade häromåret sloganen "I grunden annorlunda”.

Vad vi alla vet som bor här och som de flesta tillfälliga besökare snabbt inser är att Öland har något speciellt.

Förra året firade Borgholm 200 år och Badrock med Björn Skifs i spetsen bidrog till att lyfte firandet.

I sommar har GES lyckats återskapa magin från förra sommaren och visat att Borgholms slott – eller slottsruinen som är det inarbetade namnet i konsertsammanhang – är en konsertplats att räkna med. First Aid Kit, Håkan Hellström och Laleh har också spelat i sommar och Per Gessle väntar på sin tur.

Konsertverksamheten betyder mycket och ger ett lyft inte bara för Borgholm utan för hela Öland.

I sommar har det varit en härlig blandning av stora och små evenemang. Victoriadagen blandas med hembygdsfester, scensommar-spelningar på Böda Sand med trubadurer på restauranger och naturguidningar med fallskärmshoppning. Här finns något för de flesta.

Men för den skull kan man inte bara luta sig tillbaka och njuta av vunna segrar.

Nej, för att Öland ska fortsätta utvecklas som turistdestination krävs fortsatt arbete för att öka attraktionskraften.

Det handlar om nya satsningar och nya arrangemang, men också om att förfina och förbättra det vi har redan har.

Med denna sommar i ryggen kan man definitivt konstatera att Öland har guldläge för att lyckas.