Åsikter

Det goda Öland visar vägen för turismen

Åsikter Artikeln publicerades
Foto:Ölandsbladet

Det är februari och även om vädret utanför redaktionsfönstret inte inbjuder till direkta vårkänslor, så känns det i alla fall som om sommaren snart är här.

Visst, det dröjer mer än fyra månader innan det är dags att klä midsommarstången.

Men för oss på Ölandsbladet finns alltid sommaren närvarande, på ett eller annat sätt.

Turismen är viktig för Öland och turismen är viktig för Ölandsbladet.

Öland ska naturligtvis leva året runt och turister är lika välkomna vare sig de kommer till påsk eller till skördefesten eller för den delen när fåken slår till i januari, men det går inte att komma ifrån att det är sommarmånaderna som är navet som får turist-Öland att snurra runt.

Sommaren är den period där de flesta väljer att ta ut sin semester, det är då de flesta uppskattar vattentemperaturen i Kalmarsund och Östersjön, det är då solens strålar värmer som mest, det är då artisterna på turné kommer till slottsruinen.

Det är kanske också då vi passar på att njuta lite extra av god mat och goda drycker.

Häromdagen kom beskedet att elva öländska restauranger kvalar in i Årets White Guide. Två av restaurangerna var nykomlingar.

Det är ett gott tecken på att det goda Öland håller ställningarna och är på rätt väg.

Turistnäringen på Öland siktar in sig på tre huvudmål just nu, Mat, Cykel och Kultur.

Att satsa på mat är inget unikt för svenska turistlandskap, men Öland har alla förutsättningar att bli en destination dit man åker för att inte bara må gott utan också för att äta gott.

Hotell Borgholm har med sin stjärna i Guide Michelin och idoga arbete under många år visat att mat kan vara en reseanledning.

Då talar vi inte bara om några månader på sommaren utan stora delar av året.

Sommaren är som sagt viktig – men den är inte allt. De reseanledningar som kan bidra till fler turister på andra tider än juni, juli och augusti är oerhört värdefulla.

Där kan matupplevelser spela en viktig roll. Inte bara på de restauranger som sätter ribban högt utan inte minst hos alla de odlare som säljer sina egna varor. Det närproducerade har framtiden för sig.

White Guide har på senare år blivit en vägvisare till goda upplevelser.

Den som studerar listan kan notera att Gotland har sjutton restauranger som uppfyller kvalitetskraven för att hamna i White Guide.

Det vore väl ett mål för de öländska krögarna att hämna på åtminstone samma nivå som Gotland vad det gäller antalet restauranger som kan ge besökarna det lilla extra.

För det är väl ändå så att den gamla ”sanningen” gäller fortfarande: Öland är ett gott land, Gotland är bara ett ö-land.