Åsikter

Därför är det viktigt med journalistik som står fri

Åsikter Artikeln publicerades
Foto:Arkiv

Mörbylånga kommun lägger skattepengar för att få "journalistik” där kommunen styr innehållet. Det är ytterligare ett bevis på hur viktigt det är med journalistik som står fri.

I torsdagens tidning berättade Ölandsbladet om att Mörbylånga kommun inlett ett samarbete med 24 Kalmar. Priset är 10 000 kronor per artikel och enligt avtalet skall man för den kostnaden få sex artiklar under halvåret som beskriver Mörbylånga kommun i positiva ordalag.

Entreprenörer försöker sälja in marknadsföring förklädd till "journalistik”. Det står dem naturligtvis fritt att göra detta.

Men det är trist att kommuner med skattemedel stödjer sådan verksamhet.

Journalistik är oberoende – text som tas fram på beställning är information och marknadsföring, oavsett om det sedan presenteras som vore det en vanlig tidningstext.

Ölandsbladet har egentligen bara en enda uppdragsgivare: våra läsare.

De intervjuer vi gör baseras på nyhetsvärde och relevans för de som tar del av våra nyheter.

När Ölandsbladet gör intervjuer exempelvis med en lokal politiker är det för att vi vill ha svar på frågor som berör våra läsare.

När vi intervjuar företagare är det för att personen har något intressant att berätta – inte för att företaget köpt nyhetsplats.

Ölandsbladet ska granska makten. Det får inte råda någon tvekan om att vi står på läsarens sida – inte på den kommunala tjänstemannens eller politikerns.

Därmed inte sagt att vi inte ska skriva om sådant som allmänt anses vara positiva nyheter. Vi skriver om nya företag, om kommande konserter, om idrottslag som firar triumfer, om barn som gör en utställning på skolan. Men vi gör det inte för att företaget, konsertarrangören, idrottsföreningen eller skolan betalar för det, utan för att det är relevanta nyheter.

Emmaboda kommun hade häromåret ett liknande upplägg som Mörbylånga kommun nu har med 24 Emmaboda.

Då intervjuade Barometern Nybros kommunalråd Christina Davidson (C), som förkastade tanken helt:

– Det är viktigt att kommunen granskas på ett bra sätt. Det kan bli svårt om pengar är inblandade, sa hon i intervjun.

Kommuner har andra sätt att nå ut med sina budskap, externt och internt. De flesta kommuner har i dag en eller flera informatörer anställda som kan sprida det budskap som kommunen vill nå ut med på sociala medier, hemsidor, kommunala nyhetsbrev med mera.

Våra läsare kan räkna med att Ölandsbladet kommer att fortsätta att granska de båda Ölandskommunerna. Det är vårt uppdrag.